דיאטת פירות

דיאטת פירות

פירות הם מתנה אמיתית שמעניק לנו הטבע – גם טעימים וגם בריאים. דיאטת פירות, לעומת זאת, היא כבר קונספט שיש בו גם חסרונות, אבל אם מקפידים לבצע אותה באופן מושכל ובעיקר בפיקוח דיאטנית, אפשר לרדת בזכותה במשקל בצורה אפקטיבית ובעיקר ליהנות תוך כדי.

פירות – יתרונות בריאותיים

לפירות השונים שלל יתרונות בריאותיים ובראשם הוויטמינים הרבים שהם מכילים (בעיקר A ו- C וכן B9 הלא הוא חומצה פולית), שחשיבותם לגופנו ולנפשנו עצומה.

בנוסף מכילים פירות כמות נכבדה של סיבים תזונתיים. לפי הדיאטנית ירדנה עובדיה סיבים אלה שומרים על מערכת העיכול, מאטים את קצב ספיגת הסוכרים בדם ויוצרים תחושת שובע.

עוד יש בפירות, ובשפע, פיטוכימיקלים שמתפקדים הן כאנטיאוקסידנטים ובנוסף נלחמים בהצלחה בתהליכים סרטניים ומסייעים להפחית את הסיכון ללקות בסוגים שונים של מחלות לב וכלי דם.

דיאטת פירות – ממה צריך להיזהר?

הגם שפירות הם כאמור גדושים ביתרונות בריאותיים, ממליצה ירדנה עובדיה לנקוט במשנה זהירות לפני שפוצחים בדיאטת פירות – כלומר הרכבת תפריט המבוסס כמעט כולו על פירות.

ראשית, כדאי להתייעץ עם איש מקצוע (רופא בעל ידע בתזונה, דיאטנית וכו') שכן ישנם אנשים מסוימים שדיאטה כזו עלולה להזיק להם. שנית, חובה להגביל את משך הדיאטה הזו ללא יותר ממספר ימים, שכן על אף כל היתרונות הבריאותיים של הפירות הם לא יכולים לפצות על היעדרם של אבות מזון חיוניים אחרים לאורך זמן.

כמו כן יש לזכור שפירות מכילים בנוסף לוויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ואנטיאוקסידנטים גם לא מעט סוכר – ואכילת כמות גדולה מדי של פירות, ובפרט אלה בעלי הכמויות הגדולות יותר של סוכר דוגמת ענבים, שזיפים או מלון, עלולה להוביל דווקא לעלייה במשקל.

ביצוע דיאטת פירות תוך כדי תשומת לב להנחיות הנ"ל מצמצם את הסיכון לנזק, ואכן הופך לנפוץ למדי בשנים האחרונות, ובין המפורסמים שבוחרים בתפריט שכזה מעת לעת ניתן לציין למשל את מישל אובמה.

תפריט לדוגמה

ירדנה עובדיה מציעה דוגמה אפשרית לתפריט של דיאטת פירות אותה ניתן לבצע במשך 4 ימים:

ארוחת הבוקר כוללת תפוח ירוק, מעט גרנולה (2-3 כפות) ויוגורט דל שומן, בסביבות 10-11 בבוקר אוכלים בננה, לצהריים מנת דג (מאודה או מבושל, ובשום פנים ואופן לא מטוגן), בשר רזה אחר או תחליף צמחי שמכיל חלבון עם 7-8 כפות קינואה מבושלת וירקות (טריים או מבושלים), אחר הצהריים מעט תמרים ואגוזי מלך, בערב סלט ירקות עם מעט שמן זית, אגס ופרוסת לחם עם גבינה או קוטג' (5%) ובלילה לפתן פירות ללא סוכר.

חשוב מאוד ללוות את הדיאטה בשתייה מרובה, כשהאופציה עליה ממליצה ירדנה עובדיה במיוחד היא של מים עם פלח לימון.

גם צום מיצים, חוויה שצוברת יותר ויותר מעריצים בשנים האחרונות, הוא סוג של דיאטת פירות, וגם הוא כמובן לא מתאים כדרך חיים קבועה אלא כדרך מוגבלת בזמן לנקות את הגוף ולהשיל משקל עודף אחת למספר חודשים.